Już po raz dwunasty został opublikowany ranking firmy Great Place to Work Institute. Ich zadaniem jest wybór najlepszych miejsc pracy w Europie. Kilka dni temu poznaliśmy wyniki i możemy szukać odpowiedzi – jakie są najlepsze miejsca pracy na naszym kontynencie?
Kryteria wyboru
Są pewne ustalone kryteria minimalne, które firma musi spełniać, by znaleźć się w rankingu. I tak wśród nich można wyróżnić, takie, które mówią o tym, że:
- firma musi zatrudniać na całym świecie tysiąc lub więcej pracowników. 40% z nich musi pracować w oddziałach poza krajem, który związany jest z główną siedzibą.
- firma musi klasyfikować się na listach najlepszych miejsc pracy w minimum trzech krajach.
Ranking
Choć wszystkich najbardziej interesuje czołówka, to ranking jest znacznie bardziej rozbudowany. Znajdziemy w nim 100 firm. Z czego 25 to firmy międzynarodowe (działalność w wielu krajach), jest także 25 firm dużych (ponad pół tysiąca pracowników) oraz 50 małych i średnich przedsiębiorstw (mniej niż pół tysiąca). Wyniki opierają się na anonimowych ankietach, które wypełniają pracownicy i kwestionariuszach skierowanych do działów HR. Idealne miejsce pracy musi cechować się wysokim poziomem zaufania w firmie oraz wysoką oceną zarządzania kadrą.
Najlepsze miejsca pracy – wyniki
- Microsoft – 1 miejsce w kategorii firma międzynarodowa. Najwięcej miejsc zajęły firmy właśnie z branży IT – 6.
- Davidson Consulting – zwycięzca w kategorii dużych firm
- Cygni – lider w kategorii małych i średnich firm
Polska jest krajem, w którym odnotowano najszybszy wzrost wskaźnika zaufania w firmach. Jest to niezwykle ważne, ponieważ element ten mówi o nastrojach pracowników. Świadczy to o tym, że Polacy są coraz częściej zadowoleni ze swoich miejsc pracy oraz warunków.
Firmom powinno zależeć, by znaleźć się w rankingu najlepszych miejsc pracy w Europie. Coraz większe znaczenie ma tutaj kwestia wizerunkowa firmy, która może przełożyć się na jej wyniki.