Coraz częściej spotykamy się z nazwami zawodów, które nic nam nie mówią, a po drugie nawet ciężko je wypowiedzieć. Pod pozornie trudną nazwą często kryje się zawód, który znamy. Kim zatem jest konsjerż?
Wyobraźmy sobie sytuacje. Przyjeżdżamy do hotelu, chcielibyśmy miło spędzić czas w teatrze. Nie mamy jednak czasu ani ochoty na załatwianie wszystkich formalności – samochód, bilety, stroje, powrót. Co wtedy? Właśnie w takim momencie możemy zwrócić się o pomoc do konsjerża, który spełni wszystkie nasze prośby i zlecenia.
Początkowo było to stanowisko, które można byłoby spotkać w luksusowych hotelach. Gdy gość miał jakieś życzenie obowiązkiem konsjerża było jego spełnienie.
Dziś zawód ten staje się powszechniejszy. Konsjerża może wynająć każdy, kto tylko ma na to ochotę i pieniądze. Może to być prezes, dyrektor, manager, czy ktoś, kto nie potrzebuje asystenta, ale chce mieć taką pomoc do swojej dyspozycji.
W tym przypadku konsjerż jest dostępny dla swojego szefa całą dobę. Organizuje wszystkie sprawy, które zostaną mu zlecone, chyba, że są nieetyczne lub nielegalne. Aby sprostać wszystkim oczekiwaniom musi być to osoba przede wszystkim kreatywna, pomysłowa, dobrze zorganizowana, odważna. Dobrze jeśli zna języki obce, maniery i potrafi się odnaleźć w każdym środowisku. Dodatkowo powinien być lojalny wobec swojego pracodawcy oraz musi potrafić dochować tajemnicy.
Z czym musi zmierzyć się konsjerż? Na to pytanie właściwie nie ma dobrej odpowiedzi. Zadanie może dotyczyć zorganizowania egzotycznej podróży, rezerwacji biletów, odnalezienia wymarzonego obrazu. Odpowiadając na to pytanie można właściwie mnożyć odpowiedzi, a i tak nie wiemy, co przyjdzie do głowy zleceniodawcy.