Stres w pracy – jak bardzo jest niebezpieczny?

Stres w pracy – na pewno każdy z nas doświadczył stresu podczas wykonywania swoich obowiązków. Niestety większość z nas bagatelizuje sprawę licząc, że zaraz wszystko minie i nie będzie o czym mówić, sytuacja się poprawi, czynnik powodujący stres zniknie, co jest wielkim błędem. Skutki długotrwałego przebywania w stresującej atmosferze mogą być dla nas bardzo niebezpieczne.

Zatem do czego może doprowadzić nas stres i jak sobie z nim radzić?

Krótka definicja

Według internetowej encyklopedii PWN stres jest to stan obciążenia systemu regulacji psychicznej powstający w sytuacji zagrożenia, utrudnienia lub niemożności realizacji ważnych dla jednostki celów, zadań, wartości.

Nadrzędny wróg

Zastraszające tempo w pracy, ciągła rywalizacja ze współpracownikami, dodatkowe etaty, wszystko to sprawia, że stajemy się zestresowani. Staramy się pogodzić wszystkie obowiązki, lecz nie zawsze nam się to udaje. Odporność na stres może być wrodzona lub nabyta. Oznacza to iż niektórzy są z góry bardziej narażeni na negatywne odbieranie danych zjawisk. Do czego zatem może doprowadzić nas silny stres?

Długotrwały stres sprawia iż efektywność pracownika gwałtownie spada, poprzez stracenie zainteresowania codziennymi obowiązkami oraz mechanicznym popełnianiem błędów. Odczuwamy światłowstręt oraz nadwrażliwość na hałas. Stajemy się negatywnie nastawieni na wszelkie zmiany i nowości, omijamy przepisy i lekceważymy polecenia managerów. Częściej bierzemy wolne dni oraz łatwiej ulegamy wypadkom podczas wykonywania obowiązków w pracy. Krótko mówiąc stajemy się otępieni i znudzeni, a wszystko dookoła zaczyna nas potwornie irytować.

Oprócz tzw. ekonomicznych skutków stresu istnieją również, o wiele bardziej dla nas niebezpieczne, skutki zdrowotne. Zaczyna się od bólu głowy, mięśni karku, barku oraz okolicy krzyżowo-lędźwiowej kręgosłupa. Odczuwamy również ból brzucha spowodowany m.in. skurczami jelit. Odporność naszego organizmu spada przez co jesteśmy bardziej narażeni na wszelkie infekcje. W poważniejszych przypadkach możemy dorobić się choroby wieńcowej oraz zawału serca. Stajemy się również bardziej podatni na choroby nowotworowe, a ostatecznie możemy skończyć z depresją kliniczną.

Jak z tym walczyć?

Dokonaj reorganizacji swojego miejsca pracy. Zwróć uwagę na ustawienie biurka, natężenie światła czy temperaturę powietrza. Mała zmiana może dużo wskórać, a jeżeli nie masz możliwości niczego sam zmienić, zgłoś sprawę do odpowiedniej osoby. Ważny jest również porządek i ład na miejscu pracy. Wyrzuć niepotrzebne rzeczy, poustawiaj resztę w najwygodniejszy dla Ciebie sposób, weź głęboki wdech i ruszaj dalej.

Pamiętaj również o obowiązkowych przerwach. Podejdź do okna, zaczerpnij świeżego powietrza i pomyśl o czymś przyjemnym, relaksującym. Zobaczysz, jak szybko pozbędziesz się napięcia i chętniej wrócisz do pracy.

Kolejnym, bardzo ważnym czynnikiem, są relacje interpersonalne. Warto mieć kilka osób, do których można się zwrócić o pomoc, wygadać się lub po prostu wspólnie ponarzekać na trudy codziennych obowiązków. Wspólna kawa czy kino ze znajomymi szybko pozwoli nam zapomnieć o ciężkim dniu w pracy. Inwestycja w taką odskocznię to dobre i często niezbędne rozwiązanie. Pamiętaj jednak, aby zachować umiar i nie narzucać się innym oraz nie dawać wykorzystywać. Tworzenie relacji to czasochłonny proces, który wymaga dużej cierpliwości.

Należy również zadbać o odpowiednią ilość ruchu. Po całym dniu w pracy aktywne spędzanie czasu jest dla nas zbawienne. Mówimy tutaj o ćwiczeniach, tańcu i wszelkiej aktywności ruchowej, podczas której w organizmie wytwarzane są endorfiny, czyli tzw. hormony szczęścia. A więc oprócz poprawy naszej kondycji, szybko wzrośnie również nasze samopoczucie.

I na koniec pamiętaj, aby być dla siebie wyrozumiałym nie zapominając iż błędy się zdarzają i mogą spotkać każdego – tak, nawet Ciebie! Nie nakładaj też na siebie zbyt wielkiej presji i nagradzaj się po każdym dużym wysiłku, szczególnie tym umysłowym. Pozostań asertywny, bo sam najlepiej znasz swoje możliwości i granice, a przy wykonywaniu pracy stosuj metodę ‘małych kroków’ oraz nie staraj się robić wszystkiego na raz.

9 myśli o “Stres w pracy – jak bardzo jest niebezpieczny?

  1. Dla mnie jest oczywiste, iz nadmierny i przewlekly stres w pracy jest b. zly dla naszego zdrowia. wazne jest, abysmy potrafili zidentyfikowac zrodla stresu i odpowiednio zadbac o siebie. Wieksza asertywnosc jest rozwiazaniem w sytucji, gdy jej brak stanowi zrodlo stresu, ale oczywiscie to nie jest klucz do wszystkich zamkow.

  2. Bardzo ciekawy artykuł. Wprawdzie zabrakło mi tematyki jak pokonać stres w sporcie wyczynowym . Niemniej w/w materiał zawiera kilka ciekawostek.

  3. Bardzo fajny i ciekawy artykuł. Znalazłam w nim praktyczne rady jak radzić sobie ze stresem i na pewno wprowadzę je w życie. Chciałabym jeszcze zwrócić uwagę, że spożywanie niektórych produktów żywnościowych potęguje czy wręcz stanowi bezpośrednią przyczynę stresu. Zatem wiele czynników ma negatywny wpływ na nasze samopoczucie i od nas samych zależy jak sobie z nimi poradzimy. Dziękuję za Wasze rady. Pozdrawiam serdecznie!

  4. Fajny artykuł, ale sporo w nim teorii, polecam popracować w jakimkolwiek polskim banku, wówczas gwarantuje, że zmieniła by Pani w wielu aspektach podejście.

    Pracuje w banku „na ladzie” czyli sprzedawaje różne produkty..no ale ile można namawiać klienta do czegoś, włazić mu w d i ogólnie mówiąc kajac sie jak pies, żeby tylko kupił produkt bo właśnie musisz nadrobić plan. Jak nie nadrobisz to nie bedzie wykonania i nie dostaniesz premii nie mówiąc już o reprymendzie od szefa. Stres do potęgi codziennie a na koniec miesiąca strach czy ten miesiąć nie był twoim ostatnim…

  5. Ja też miałam spore problemy ze stresem w pracy. Jednak życie, a raczej psycholog Wanda Wegener nauczyła mnie jaką potęgą jest nasza podświadomość i nasze pozytywne myślenie. Jest dużo książek na właśnie te tematy. Szkoda, że tak rzadko je czytamy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *