Z czym się to je?
Popularne angielskie powiedzenie ‚Don’t judge a book by its cover’ nie znajduje uzasadnienia w relacjach pomiędzy potencjalnym pracodawcą, a pracownikiem. Sposób w jaki odbiera nas otoczenie zależny jest od naszego pomysłu na wyrażenie siebie. Kolejnym ważnym krokiem jest odpowiednie zakomunikowanie w środowisku wartości jakie sobą prezentujemy. Tym bardziej istotne jest to w trakcie budowania i umacniania naszej pozycji w nowym miejscu pracy. Z tego powodu coraz popularniejszy w Polsce staje się personal branding.
Z definicji personal branding jest to strategia marketingowa polegająca na budowaniu reputacji i zwiększaniu swojej wartości na rynku pracy z pomocą specjalistów do spraw wizerunku. Mówiąc prościej jest to sposób eksponowania wartości i umiejętności, które składają się na naszą własną markę.
Jeszcze do niedawna kwestia kreowania wizerunku w naszym kraju kojarzona była wyłącznie z osobami publicznymi: dziennikarzami, politykami, aktorami, którzy gromadzili wokół siebie specjalistów od PR-u, współodpowiedzialnych za ich sukces lub porażkę. Jednak coraz częściej pracownicy zatraceni w biurowych czeluściach uświadamiają sobie, że za powodzeniem ich firmy nie stoją tylko specjaliści od marketingu i reklamy, ale każda poszczególna jednostka.
Jak stworzyć własną markę?
Każdy pracownik stanowi wartość samą w sobie musi tylko nauczyć się ją podkreślać. Przez większość życia poświęcamy swoją pracę i energię na kształcenie się i poszerzanie swoich umiejętności oraz kompetencji. Wierzymy, że zwiększy to nasze szanse na sukces na rynku pracy. Nie mając przy tym świadomości, jak ważna w tym całym procesie jest kwestia odpowiedniej autoprezentacji. Nie ma tutaj miejsca na sztuczną skromność, bardzo ważne jest, aby docenić siebie. Wyobraźmy sobie, że jesteśmy pracownikami działu reklamy i PR. Nauczmy się eksponować naszą markę, tworząc sobie w ten sposób wizytówkę, która będzie świadczyć o nas jako o pracownikach.
Jeżeli nie wiemy jak to zrobić możemy skorzystać z pomocy trenerów rozwoju osobistego lub wybrać się na specjalistyczny kurs. Istnieją oczywiście inne (z pewnością tańsze) metody. W internecie znajdziemy wiele ciekawych artykułów, czy wpisów na blogach dotyczących tematyki personal brandingu. Specjalistyczne portale oferują nam pomoc przy tworzeniu profili, CV lub listów motywacyjnych, które będą jak najkorzystniej prezentować naszą osobę w oczach potencjalnych pracodawców. Jeżeli ktoś woli bardziej tradycyjną formę przekazu powinien sięgnąć po książki i poradniki. Co ciekawe w ofercie uczelni wyższych również znajdziemy kierunki związane z tą tematyką, kryjące się przykładowo pod zgrabną nazwą: zarządzanie karierą osobistą. Jest to z pewnością dowód na coraz większe powodzenie tej strategii w Polsce.
Kilka porad
Najważniejszą kwestią jest wyznaczenie sobie celu oraz identyfikacja swoich unikalnych wartości. Następnie dopasowanie odpowiedniej wartości do celu i jej konsekwentne rozwijanie. Ważne jest, aby nasze działania były świadome, a nasze możliwości oceniali realnie. Przykładowo osoba, która nie jest zbyt dobrym mówcą z pewnością nie zostanie skutecznym negocjatorem.
Jeżeli staramy się wypracować sobie jak najkorzystniejszą opinię wewnątrz firmy również należy pamiętać o kilku wskazówkach:
- NIE BÓJ SIĘ MÓWIĆ O SWOICH SUKCESACH – w ten sposób ludzie będą postrzegać cię jako osobę silną i dynamiczną;
- NAUCZ SIĘ PRACY W ZESPOLE – swój sukces przedstawiaj jako sukces grupowy;
- NIE SPIESZ SIĘ – budowanie wiarygodnego wizerunku wymaga czasu;
- NIE UDAWAJ KOGOŚ, KIM NIE JESTEŚ – trzeba bardzo uważać, żeby nie przesadzić i zbytnio nie wczuć się w rolę, stając się karykaturą własnej osoby;
- NIKT NIE JEST DOSKONAŁY – więc nie bój się przyznawać do błędów;
Według mnie kluczowe znaczenie maja elementy grafiki. Dobre logo oraz przejrzysta strona internetowa na pewno zachecą użytkownika to zapoznania się z tym co jest na stronie..