Te umiejętności musisz mieć, by znaleźć pracę

umiejetnosci-w-pracy

Pracodawcy w 2014 roku chętniej zatrudniają w porównaniu z rokiem ubiegłym. Coraz częściej pojawiają się jednak opinie, że chcą zatrudniać, ale nie mają kogo, ponieważ kandydatom brakuje umiejętności. Pracodawcy są wymagający, ale i ostrożni. Wiedzą, jakie umiejętności są im potrzebne i to właśnie ich szukają. Jakie umiejętności na pewno musi posiadać pracownik, żeby pracodawca zwrócił na niego uwagę?

Pracodawca ocenia kandydata przede wszystkim przez pryzmat tego, co wniesie on do firmy, jak tak naprawdę danej firmie się przyda? Wśród umiejętności, które cenią sobie pracodawcy są, między innymi: komunikatywność, abstrakcyjne myślenie, organizacja pracy, umiejętność posługiwania się technologiami oraz myślenie na poziomie globalnym.

1. Mów i słuchaj

Niezależnie od szczebla, zawodu czy branży umiejętność komunikowania i życia w grupie jest podstawą. Miało to szczególne znaczenie dla liderów w czasie kryzysu. Firmy dotknięte były trudną sytuacją, stanęły przed nowymi wyzwaniami. To przełożyło się na złe nastroje pracowników, a nawet ich strach. Był to moment, w którym wiele zależało od tego, jak zachowa się lider. Przede wszystkim musiał on utrzymać zaufanie do firmy, a także szczerze i cierpliwie rozmawiać z pracownikami. Komunikacja jest niezwykle ważna w każdej relacji w pracy: pracownik-pracownik, pracownik-pracodawca.

2. Myśl abstrakcyjnie

Dla wielu ważne jest tu i teraz, żyjemy chwilą i dniem dzisiejszym. Jednak w pracy, szczególnie jeśli jest to wysokie stanowisko i duża organizacja abstrakcyjne myślenie jest bardzo ważne. Należy umieć planować, opracować różne warianty, scenariusze, alternatywy. Umiejętności tego typu zredukują ilość stresujących sytuacji, pozwolą nam czuć się pewnie w swojej pracy.

3. Organizacja pracy

Jeśli umiesz zarządzać swoim czasem na pewno będziesz efektywnym pracownikiem. Ponadto jest potrafisz zorganizować swój czas, to będziesz potrafił zrobić to z pracą innych. Liderzy w dużych firmach często stają przed wielkimi wyzwaniami, ponieważ ich siedziby i pracownicy, potrafią być nawet na innych kontynentach. W każdej firmie należy opracować system pracy – swojej, jak i pracowników.

4. Umiejętności technologiczne

Każdy z nas ma kontakt z jakiegoś rodzaju technologiami. Umiejętności obsługi komputerów, kas czy skomplikowanych maszyn produkcyjnych nie mogą być dla kandydatów obce. Należy także nastawić się na innowacje, ponieważ technologia bardzo szybko się rozwija. Nauczenie się jednego narzędzia może być niewystarczające – należy przygotować się na ciągły rozwój i naukę. Ważne są także umiejętności wdrażania nowinek technologicznych i uczenia swoich podwładnych korzystania z nich.

5. Świat to nie tylko Ty – umiejętności globalnego myślenia

Sporo firm rozszerza swoje funkcjonowanie na zagraniczne rynki. Dlatego nie należy bać się kontaktów z przedstawicielami innych państw. Niezwykle ważne i cenione są także znajomości języków, przynajmniej w komunikatywnym stopniu. Może również zdarzyć się sytuacja, że zagraniczna firma z filią w Polsce będzie chciała z nami współpracować. Musimy wykazać się znajomością obcych kultur, a przede wszystkim otwartością na taką formę rozwoju.

Jedna myśl w “Te umiejętności musisz mieć, by znaleźć pracę

  1. Organizacja pracy zawsze była moją słaną strony. Przez bardzo długi czas myślałem „mam jeszcze czas”. Moje podejście się zmieniło wówczas, gdy nie dotrzymałem pierwszego terminu i musiałem się pożegnać z pracodawcę. Teraz nie mam najmniejszych problemów „organizacyjnych”.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *